Većina građana prilikom kupovine automobila cenu, nažalost, i dalje pretpostavlja njegovoj sigurnosti. Ipak, među najprodavanijim automobilima u Srbiji su modeli „fijata“, „škode“, „opela“, „forda“ i hjundaija“ koji su na poslednjim merenjima Evropskog programa procene novih automobila (Euro NCAP) dobili zavidne ocene u pogledu sigurnosti. Zanimljivo je da su poslednja istraživanja pokazala da „punto“ iz Kragujevca nije najprodavaniji automobil u Srbiji iako je „Fijat“ i dalje lider po broju prodatih vozila. Bez obzira na to, „punto“ je poslednji put na takozvanom Euro NCAP testiranju bio sada već davne 2000. godine kada je dobio tadašnjih četiri od pet mogućih zvezdica. Međutim, treba imati u vidu da su tadašnji kriterijumi testiranja sigurnosti automobila bili daleko blaži od današnjih pa je „punto“ dobio ovu ocenu praktično zahvaljujući sigurnosnim pojasevima i samo jednom vazdušnim jastukom ispred vozača.
Većina građana prilikom kupovine automobila cenu, nažalost, i dalje pretpostavlja njegovoj sigurnosti.
Ipak, među najprodavanijim automobilima u Srbiji su modeli „fijata“, „škode“, „opela“, „forda“ i hjundaija“ koji su na poslednjim merenjima Evropskog programa procene novih automobila (Euro NCAP) dobili zavidne ocene u pogledu sigurnosti.
Zanimljivo je da su poslednja istraživanja pokazala da „punto“ iz Kragujevca nije najprodavaniji automobil u Srbiji iako je „Fijat“ i dalje lider po broju prodatih vozila.
Bez obzira na to, „punto“ je poslednji put na takozvanom Euro NCAP testiranju bio sada već davne 2000. godine kada je dobio tadašnjih četiri od pet mogućih zvezdica.
Međutim, treba imati u vidu da su tadašnji kriterijumi testiranja sigurnosti automobila bili daleko blaži od današnjih pa je „punto“ dobio ovu ocenu praktično zahvaljujući sigurnosnim pojasevima i samo jednom vazdušnim jastukom ispred vozača. Danas je Euro NCAP pregled daleko stroži, a od „Fijatovih“ modela sa srpskog tržišta na testiranju je ove godine bila jedino „panda“ koja je ocenjena sa četiri zvezdice. Inače, na ovom pregledu stepen sigurnosti vozila meri se na osnovu bezbednosti vozača, putnika i pešaka.
- Prošle godine uveden je novi sistem bodovanja na Euro NCAP koji uzima u obzir broj er begova u vozilu, da li postoje ABS i ESP sistem, da li je konstrukcija kabine od čelika, aluminijuma ili karbonskih vlakana, kakva su stakla, da li su branici i hauba zaobljeni. Sve te komponente ispituju se tokom simulacije saobraćajnog udesa pri brizini od 60 kilometara na čas i na osnovu toga se u postocima meri stepen bezbednosti vozača, putnika i pešaka u odnosu na vozilo - objašnjavaju u Udruženju uvoznika vozila.
Tako je „fijat panda“, po ovom istraživanju, 82 odsto sigurna za vozača, 63 odsto za putnike, a 49 odsto za pešake. Kad je reč o „Škodinim“ automobilima na srpskom tržištu maksimalnu ocenu na Euro NCAP ima „superb“, ali je zato i cena ovog modela najviša - 29.400 evra.
- Vozila koja raspolažu brojnijom i kvalitetnijom sigurnosnom opremom automatski su skuplja. Na primer, za razliku od „punta“ koji ima svega dva er bega, „reno megan“ poseduje šest vazdušnih jastuka.
Može se reći da gotovo svi noviji modeli velikih proizvođača automobila kao što su „Folksvagen“, „Opel“, „Reno“, „Pežo“ i ostali imaju svih pet zvezdica na ovom testiranju - kažu u ovom udruženju.
Možda ključni tas na vagi u korist maksimalno bezbednih automobila jeste takozvani elektronski program stabilnosti ili ESP sistem. Takav sistem funkcioniše, pre svega, u ekstremnim situacijama, na primer prilikom proklizavanja kada pomoću ABS sistema kontroliše nagib bukvalno svakog točka i usprova ga, zaustavlja ili pak ubrzava kako bi vozilo ostalo stabilno.
Praktično ovaj sistem ispravlja greške vozača prilikom vožnje pa su se pojedini zaljubljenici u četvorotočkaše čak pobunili kako nemaju potpunu kontrolu nad sportskim automobilima. Zato je pre nekoliko godina u pojedinim modelima ugrađen taster pomoću kojeg vozač može ukoliko želi da isključi ESP sistem. Elektronskim programom stabilnosti raspolažu, između ostalih, „škoda superb“, „opel astra“, „ford fokus“ i „hjundai i20“.